– بنطلب من أعضاء ومتابعي الصفحة اللي شاركوا بالانتخابات البرلمانية يكتبوا عن تجاربهم، ولو حد اخد صور أو فيديوهات لأي انتهاكات يبعتلنا.
– امبارح انتهى التصويت في الجولة الأولى من المرحلة التانية من الانتخابات، واللي شهدت تكرار ظواهر سلبية جدا أبرزها شراء الأصوات والتصويت الجماعي، وكمان حصلت جوانب إيجابية زي دعم شعبي كبير ظهر لبعض المرشحين غير المدعومين بالمال السياسي او الجهات الأمنية.
– الوضع كان مختلف حسب حالة كل دايرة، وطبيعة المرشحين فيها، وتعامل المسؤولين عن التصويت بكل لجنة فرعية أو باللجنة العامة.
– اكتبوا تجاربكم مع عملية التصويت نفسها كانت سهلة ولا صعبة؟ كان فيه إقبال كبير؟ هل شفتوا أي انتهاكات قانونية قدامكم؟ ممكن تكتبوا اسم اللجنة واسم المرشح أو مندوب المرشح اللي شوفتوه بيقوم بأي انتهاكات؟
– هل في عملية شراء أصوات؟ هل شوفتوا توزيع كراتين؟ هل في عمليات تسويد للبطاقات الانتخابية؟ هل في حد بيلم بطائق شخصية عشان انتخاب جماعي أحد المرشحين؟
– هل النتايج اللي أعلنتها اللجنة العامة مطابقة للنتايج في محاضر الفرز باللجان الفرعية؟
– اكتبوا في تعليقات البوست أو ابعتولنا على انبوكس الصفحة أو على إيميلها.
– لو متاح أي صور أو فيديوهات بمنطقتكم ابعتوها لينا وهننشرها بدون ذكر الاسم إلا لو صاحب الفيديو عايز ينشر اسمه.
– في انتظار تفاعلكم مع البوست أو رسائلكم لأن الرقابة الشعبية هيا شيء أساسي بالمرحلة الحالي عشان كل المصريين يقدروا يتشاركوا بحقيقة الوضع، ونجد بدائل للصحف والقنوات ومؤسسات المجتمع المدني اللي تم اسكاتها عن دورها.



مشاركة:

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *