– امبارح بالليل تم أخيراً وبشكل مفاجئ إخلاء سبيل الفنان شادي أبو زيد ووصل بيت أسرته بعد سنتين ونص حبس احتياطي.
– شادي أبو زيد كان تم اعتقاله في مايو 2018 بتهم الانضمام لجماعة إرهابية ونشر أخبار كاذبة وضمه للقضية رقم 621، ومن وقتها كان بيتم تجديد حبسه احتياطياً باستمرار، وفي الفترة دي اتحرم من قضاء الأوقات الأخيرة لوالده اللي اتوفى أثناء حبسه رغم استغاثات أسرته المتكررة، وسمح ليه فقط بحضور الجنازة والدفن.
– في فبراير الماضي تم إخلاء سبيل شادي أبو زيد بتدابير احترازية بعد سنتين حبس احتياطي، لكن اتفاجئ محاميه وأسرته بإعادة تدويره في قضية برقم ١٩٥٦ لسنة ٢٠١٩ بنفس الاتهامات، زي ما حصل مع مسجونين كتير قبل كده.
– المرة دي تم إخلاء سبيله يوم 10 أكتوبر، لكن واضح إن أسرته ومحامييه فضلوا عدم الإعلان لحد ما يتم تنفيذ قرار إخلاء السبيل بالفعل خوفا من تكرار نفس التلاعبات المؤسفة.
– شادي هو مراسل برنامج “أبلة فاهيتا” وكان قبلها مقدم لفقرات وفديوهات ساخرة من قضايا سياسية واجتماعية متعددة، وقطعاً هو لا إرهابي ولا مجرم.
– صفحة الموقف المصري بتهني شادي وأسرته بخروجه، وبنوجه الشكر لكل من ساهم في إنه يرجع لأهله وأصحابه، ونتمنى تحصل خطوات إيجابية تانية بالإفراج عن كل المظلومين زي شادي واللي بتضيع سنين من أعمارهم في السجون، ونفتكر مثلا اليوتيوبر شادي سرور، الصحفيين سولافة مجدي وإسلام الكلحي، وغيرهم كتير من مختلف الخلفيات.



مشاركة:

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *