– النهاردة كان يوم منافسات مصرية صعبة في أولمبياد طوكيو بس في النهاية كسرنا فيه طعم البرونز، بدأنا بخسارة منتخب اليد للبرونزية، لكن عوضنا بأول ميداليتين ذهبية وفضية لأبطالنا فريال أشرف في الكاراتيه وأحمد الجندي في الخماسي الحديث.
*****
الذهبية الأولى
– هنبدأ بالذهب، فازت المصرية فريال أشرف بأول ميدالية ذهبية لينا في أولمبياد طوكيو بعد ما هزمت الأذربيجانية إرينا زارتسكا بنتيجة 2-صفر في نهائي الكاراتيه كوميتيه(تصارع اليدين) لوزن أكثر من 61 كيلوجراما.
– وبكده بكل فخر فريال أصبحت أول سيدة رياضية مصرية تفوز بالميدالية الذهبية في تاريخ الألعاب الأولمبية.
– وأول لاعبة مصرية تحقق ميدالية ذهبية أولمبية فى تاريخ العرب وإفريقيا فى رياضة الكاراتيه.
– ميدالية فريال غالية جداً علينا كمان لأنها الذهبية الأولى لمصر في الألعاب الأولمبية منذ تتويج كرم جابر في المصارعة الرومانية في أثينا 2004.
– مليون مبروك للمجتهدة فريال اللي فرحت كل المصريين النهارده، وأعادت لينا ذكريات حلوة كتير بسماعنا النشيد الوطني المصري، وبنتمنى لها كل التوفيق ومزيد من منصات التتويج فيما هو قادم.
*****
الفضية الأولى
– ومن الذهبية الأولى إلى الفضية الأولى غير المتوقعة في طوكيو للبطل أحمد الجندي اللي حصل على المركز الثاني في الترتيب العام برصيد 1477 نقطة في ألعاب الخماسي الحديث.
– الخماسي الحديث دا مكون من رياضات (الرماية – سلاح سيف المبارزة- السباحة – الفروسية – اختراق الضاحية)، ويعتبر من أقدم الألعاب الأولمبية.
– وبكده أصحبت رياضة الخماسي الحديث الرياضة التامنة تاريخيا اللي مصر تحصد ميداليات تاريخيا، وكمان دي الفضية الـ11 لمصر في تاريخ الأولمبياد.
– إنجاز أحمد له طعم حقيقي لأنه نجح يجي من بعيد جداً في الترتيب العام ليحصل على المركز الثاني والفضية بل وكان قريب جداً من الذهب.
– أحمد حقق المركز الأول في الجري والرماية، ودي كانت آخر منافسات الخماسي الحديث، وقفز في الترتيب العام من المركز الـ13 إلى المركز الثاني برصيد 1477 نقطة خلف البريطاني صاحب الـ 1482 نقطة، ويستحق الميدالية الفضية بالنهاية وسط ذهول الجميع.
– وكمان الحقيقة إن دا مش غريب على أحمد خالص لأنه عمل حاجة شبيه في بطولة العالم من أسابيع قليلة لما توج وقتها بالميدالية البرونزية.
– مليون مبروك للبطل أحمد الجندي على مثابرته وعدم يأسه عشان يوصل للنقطة دي بكل جدارة.
*****
شكراً فريق اليد
– للأسف الشديد وبكل الدعم لمنتخب اليد خسرنا البرونزية النهاردة بعد الهزيمة أمام منتخب إسبانيا بنتيجة 33-31 في مباراة المركز التالت.
– كنا خلاص اقتربنا لحصد أول ميدالية عربية في تاريخ اللعبة، لكن قدر الله وما شاء فعل، بعد ما كنا ند قوي لمنتخب إسبانيا في فترات كتيرة من اللقاء.
– منقدرش نقول شيء غير كل الدعم لهذا المنتخب بالأداء الأسطوري اللي شوفناه، ولهذا الجيل اللي حقق كتير لمصر وقدر يكون بين كبار العالم في اللعبة ووصلنا للمربع الذهبي في الأولمبياد، وبيثبتوا كل بطولة إن اللعبة دي لها مستقبل واعد في مصر بأقل الإمكانات والفرص.
– شكراً لكل لاعب وللجهاز الفني والإداري شرفتونا، وكنت خير ممثل وسفير فعلا، وتتعوض في منافسات أخرى عالمية، لأنكم بلا أدنى مبالغة منتخب عالمي الكل بيعمله ألف حساب قبل ما يلاعبه.
*****
– بعد ذهبية فريال أشرف في الكاراتيه وفضية أحمد الجندي في الخماسي الحديث، مصر صعدت فى جدول ترتيب ميداليات أولمبياد طوكيو من المركز الـ80 إلى المركز الـ53، برصيد (6 ميداليات) كرقم قياسي لمصر في تاريخ الأولمبياد.
– شكراً لكل أبطالنا اللي فرحوا كل المصريين النهارده، ومليون مبروك لفريال أشرف وأحمد الجندي، ومبروك الأداء الرائع لمنتخب اليد.
– وشكر ومباركة متجددة لأبطالنا أصحاب البرونزيات هداية ملاك لاعبة التايكوندو وسيف عيسى بطل التايكوندو، ومحمد إبراهيم كيشو بطل المصارعة وجيانا فاروق لاعبة الكاراتيه.



مشاركة:

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *