Categories: تجارب دولية

يحدث في فرنسا: القبض على حارس الرئيس الشخصي بتهمة الاعتداء على المتظاهرين

– يوم الجمعة الشرطة الفرنسية قبضت على الكساندر بينالا، أحد الحراس الشخصيين للرئيس الفرنسي ماكرون، بعد التعرف عليه من خلال فيديو وهو بيعتدي على متظاهرين في 1 مايو اللى فات في المسيرة السنوية لعيد العمال واللى شهدت أعمال عنف بين المتظاهرين وقوات الأمن.
– القبض على الحارس جه بعد حوالي شهرين من الضغوط الإعلامية والشعبية فى المجتمع الفرنسي بعد ما نشرت جريدة لوموند الفرنسية الفيديو اللى فيه الحارس بيسحل متظاهرة وبيضرب شاب فى معدته. (موجود في المصادر بأول تعليق)
– المشكلة الأكبر كمان انه في الفيديو كان لابس لبس الشرطة وخوذة قوات مكافحة الشغب، رغم انه ملوش علاقة الشرطة، فمش مفهوم هل تطوع مع نفسه يعمل كده ولا إيه السبب.
-بعدها نشرت الجريدة الفيديو وقالت ان ده حارس ماكرون ردت بعدها مؤسسة الرئاسة أنه تم التحقيق مع الحارس وتم ايقافة 15 يوم عن العمل، وأنه بعدها مش هيرجع للعمل إلا في وظيفة مكتبية، وده في حد ذاته كان عامل جدل كبير هل ده كفاية.
– لكن وبعد شهر ظهر الحارس مرة أخري فى إحتفالات الفريق الفرنسي بكاس العالم، وكان مرافق لماكرون وهو اللى خلي الصحافة والرأي العام يركزوا على القصة مرة تانية. حتي أنه أحد الجرائد الشهيرة هناك كتبت مانشت فى الصفحة الأولي ” احترس من الغوريلا ” وحطت صورة ماكرون والحارس بتاعه تحت المانشيت.
– الرئاسة أعلنت عن فصل الحارس بشكل نهائي.
– النيابة العامة الفرنسية فتحت تحقيق فى الواقعة وأمرت بالقبض على بانيلا وكمان اتقبض على ظابط تاني ظهر معاه في الفيديو، وحالياً بانيلا احتمال يواجه السجن لمدة 7 سنوات بتهم مختلفة منها الاعتداء وتقمص شخصية ضابط شرطة.
– الأمر تحول لأزمة سياسية كبيرة، وتم اتهام وزير الداخلية بالتستر على الفاعل ومطالبات باستقالته، وهيخضع النهاردة الاتنين لاستجواب في البرلمان عن الموضوع وبكرة هيواجه استجواب تاني في مجلس الشيوخ.
– انتشرت اتهامات من المعارضة للرئيس بالتستر على الحارس الشخصي بتاعه، وبحسب استطلاعات رأي كتير فشعبية ماكرون قلت جدا بسبب القصة دي.
*****

– القصة دي وغيرها كتير بتكشف حاجات مهمة، زي ان “ٍسيادة القانون” و”دولة المؤسسات” كلام بجد مش شعارات، وبيظهر في مواقف زي دي بيكون فيها أي حد تحت المحاسبة .. والمحاسبة دي مش بس للأشخاص المخطئين زي الحارس، لكن محاسبة المسؤولين الأكبر عنهم زي وزير الداخلية والرئيس.
وده كله حصل بوجود صحافة حرة كشفت الواقعة، وبرلمان منتخب بيمثل الناس.

– في مصر شوفنا كتير أفراد من الشرطة ساهموا فى قمع مظاهرات أو في تعذيب وقتل في الأقسام، واتصورت فيديوهات ليهم، ومفيش محاسبة ولا وزير الداخلية تعرض للاستجواب ولا أي حاجة، وبالكتير في ظروف استثنائية أفراد يواجهوا أحكام مخففة جداً ثم يرجع يكمل نفس شغله تاني.

– الدول الديمقراطية بيكون فيها فصل حقيقي للسلطات وبالتالي إجراءات واضحة وقانونية فى محاسبة التقصير لما يحصل أي غلط. الغلط دا بيكون بداية من حادثة قطر أو قمع لمتظاهرين سلميين أو فساد بجهاز الدولة، مفيش أي ضمانه حقيقة لإجراءات المحاسبة دي غير الديمقراطية والصحافة المستقلة وحرية التعبير. ولك أن تتخيل لو القصة دي كانت حصلت عندنا في مصر كان ممكن يحصل إية؟
*****

Journalist O

Recent Posts

قلوبنا ودعواتنا للطفل ريان وأهلنا في المغرب

ريان هو طفل مغربي عمره خمس سنوات، سقط في بئر ضيقة في إحدى القرى بضواحي…

3 سنوات ago

وفاة قائد الكفاح ضد التدخين.. تعزية واجبة في الدكتور عصام المغازي

- توفي يوم الجمعة اللي فاتت الدكتور عصام المغازي، استشاري الأمراض الصدرية، ورئيس الجمعية المصرية…

3 سنوات ago

عرض كتاب تاريخ العصامية والجربعة.. تأملات نقدية في الاجتماع السياسي الحديث

"الوطن هو تجربة اجتماعية مستمرَّة، وليس نَقشًا فرعونيًّا على حجر منذ آلاف السنين، تجربة اجتماعية…

3 سنوات ago

منتخب مصر إلى نهائي كأس أمم إفريقيا.. البطولة على بعد خطوة

- مليون مبروك لمنتخبنا الوطني اللي نجح في إقصاء الكاميرون بركلات الترجيح بعد مباراة عصيبة.…

3 سنوات ago

قرار جمهوري بضم جزر نيلية لملكية القوات المسلحة.. إيه اللي بيحصل؟

- من أسبوع تقريبًا أصدر الرئيس السيسي قرار جمهوري رقم 13 لسنة 2022، القرار ده…

3 سنوات ago

كنت هناك.. موقعة الجمل لحظة الثورة الفارقة

- مستمرين معاكم في حلقات تذكر وحكاية مشاهد كانت فارقة في تاريخ ثورة يناير عشان…

3 سنوات ago