Categories: عدالة وقضاء

وفاة والد خالد لطفي ووالدة إسماعيل الإسكندراني .. عزاء ودعوة لإطلاق سراح سجناء الرأي

– امبارح اتوفت والدة الباحث المعتقل إسماعيل الاسكندراني بعد أشهر من المطالبات الحقوقية بأنه يتم السماح لها بزيارته في السجن.
– الأستاذة مني قبطان ماتت بعد أشهر من المطالبة بأنها تشوف ابنها المحبوس والمحكوم عليه ب10 سنوات سجن بسبب عمله الصحفي والبحثي.
– أيضاً النهاردة توفي والد الناشر خالد لطفي، مؤسس ومدير مكتبة تنمية، واللي محكوم عليه بالسجن 5 سنوات بسبب نشره لكتاب الملاك اللي بيحكي عن اشرف مروان.
– والدة خالد لطفي توفاها الله في بداية السنة ورغم المطالبات بأنه يخرج يدفن والدته إلا أن مصلحة السجون لم تستجيب في حين أنها في حالات كتير من الجنائيين ممكن تستجيب، يعني خالد فقد والده ووالدته وهوا مسجون.
– كل التعازي لخالد لطفي ولإسماعيل الاسكندارني ولعائلاتهم ولمعارفهم، ونتمنى تحصل استجابة إنسانية على الأقل لخروجهم لحضور العزاء.
*****
– المشترك في الحالتين بين إسماعيل الاسكندراني وخالد لطفي هو أنه فعليا مفيش أي جرم ارتكبوا الاثنين يستاهلوا عشانه يروحوا للقضاء العسكري وياخدوا أحكام كبيرة كده.
– إسماعيل هو باحث في شئون سيناء، وكان من أول الناس اللي اتكلمت عن انشقاق ضباط من الجيش المصري في سيناء زي هشام عشماوي وخطوره ده والكلام ده كان في 2014، ووقتها ناس كتير كدبته وهاجمته.
– لكن بعدين زي ما كلنا شفنا الأجهزة الرسمية نشرت نفس القصة، وأعلنت ان الإرهابي هشام عشماوي مطلوب، لحد ما تم القبض عليه، وبعدها عملت مسلسل كامل عن هشام العشماوي وعن الضباط الأخرين اللي تحولو للتطرف من الجيش في موسم الاختيار 1، ومن الشرطة في موسم الاختيار 2.
– وخالد لطفي هو ناشر كل اللي عمله أنه نشر كتاب مترجم عن قصة أشرف مروان ، واللي موجود ومتاح للجميع أنه يقراه سواء عبر الانترنت أو من دور النشر العربية، ورغم أنه مصر مفيهاش أي رقابة مسبقة علي الكتب حسب القانون، إلا أنه تم سجنه بتهم فضفاضة واتحاكم قدام محكمة عسكرية وخد خمس سنوات.
– كل التعازي والمواساة من أسرة الصفحة لخالد ولاسماعيل، ونتمني يجي اليوم اللي يخرج كل سجناء الرأي من السجون، زي ما بنكرر دايما الوضع ده استمراره ضار جدا إنسانياً ولازم كلنا نرفض انه يتظلم مواطن مصري بسبب عمل سياسي أو صحفي أو ثقاقي سلمي، ده غير ضرره على سمعة مصر العالمية.
Journalist O

Recent Posts

قلوبنا ودعواتنا للطفل ريان وأهلنا في المغرب

ريان هو طفل مغربي عمره خمس سنوات، سقط في بئر ضيقة في إحدى القرى بضواحي…

3 سنوات ago

وفاة قائد الكفاح ضد التدخين.. تعزية واجبة في الدكتور عصام المغازي

- توفي يوم الجمعة اللي فاتت الدكتور عصام المغازي، استشاري الأمراض الصدرية، ورئيس الجمعية المصرية…

3 سنوات ago

عرض كتاب تاريخ العصامية والجربعة.. تأملات نقدية في الاجتماع السياسي الحديث

"الوطن هو تجربة اجتماعية مستمرَّة، وليس نَقشًا فرعونيًّا على حجر منذ آلاف السنين، تجربة اجتماعية…

3 سنوات ago

منتخب مصر إلى نهائي كأس أمم إفريقيا.. البطولة على بعد خطوة

- مليون مبروك لمنتخبنا الوطني اللي نجح في إقصاء الكاميرون بركلات الترجيح بعد مباراة عصيبة.…

3 سنوات ago

قرار جمهوري بضم جزر نيلية لملكية القوات المسلحة.. إيه اللي بيحصل؟

- من أسبوع تقريبًا أصدر الرئيس السيسي قرار جمهوري رقم 13 لسنة 2022، القرار ده…

3 سنوات ago

كنت هناك.. موقعة الجمل لحظة الثورة الفارقة

- مستمرين معاكم في حلقات تذكر وحكاية مشاهد كانت فارقة في تاريخ ثورة يناير عشان…

3 سنوات ago