Categories: اقتصاد

وفاة رجل الأعمال الوطني محمود العربي.. تعزية واجبة

– إمبارح أُعلن وفاة رجل الأعمال محمود العربي رئيس مجلس إدارة مجموعة العربي جروب، كما تم الإعلان إنه سيدفن في مسقط رأسه بمدينة أشمون بمحافظة المنوفية.
– الحقيقة محمود العربي هو شخص استثنائي في كونه رجل أعمال قدر يبني تراكم رأسمالي ناجح بدون ممارسات احتكارية، وقدم نموذج محترم جدًا في الإنفاق الكبير على الأعمال الخيرية في محيط قريته وسكنه وعمله وفي مصر بأكملها.
– محمود العربي هو صاحب توكيلات توشيبا اليابانية، وكان صاحب أول مصنع يدخل فيه صناعة وتقفيل الأجهزة المنزلية داخل مصر عن طريق مصنع وشركة توشيبا العربي، بعد ما تم بناء أول مصنع ثم مجمع صناعي متكامل في بنها.
– وبسبب ريادته في توكيلات توشيبا وشارب وسيكو وسوني، حصل على وسام (الشمس المشرقة) من الإمبراطور الياباني سنة 2009.
– محمود العربي أهم ما يميزه مش مجرد كونه رجل أعمال ناجح، ولا لأن مصانعه وشركاته بيشتغل فيها عدد ضخم كان بيطمح لأنهم يبقوا أكتر من 40 ألف عامل في 2020، لكن الحقيقة اللي يلفت النظر ليه جدًا هو استمرار العطاء في العمل الخيري والأهلي في محافظة المنوفية وفي مصر بأكملها.
– وعلى سبيل المثال عن الإيجابية ومحاولة توطين الصناعات وخلق أيادي عاملة ماهرة في مصر، نفذت شركة العربي مدرسة العربي للتكنولوجيا التطبيقية، وهي مدرسة فنية تجمع بين التعليم والتدريب، بالتعاون مع دولة اليابان.
– وكانت مجموعة العربي عقدت العديد من المؤتمرات للموردين الأجانب في سنوات سابقة تحت شعار “نحو صناعات مغذية في مصر”، وكانت أولى ثمارها إنشاء مصنع متخصص لتصنيع مواتير الغسالات.
– واللي تابع أزمة كورونا وتفاعل رجال الأعمال المصريين معاها، هيكتشف إنه معظم إن مكانش كل رجال الأعمال المشهورين كانوا ينتقدوا الإغلاق ووقف الإنتاج وقرروا خفض مرتبات العمال للنصف لأنهم مش قادرين يتحملوا الخسارة في كام شهر، زي ما شفنا في تصريحات غبور وساويرس وآخرين.
– لكن على الجانب الآخر كنا بنلاقي العكس تماماً من محمود العربي، اللي مخفضش مرتبات العمال بتوعه، بل على العكس كانت تصريحاته كلها إيجابية من جوانب إنسانية ودينية، وأجر مستشفى كاملة للعمال والموظفين عنده للعزل، ووفر أتوبيسات خاصة للعمال عشان ميركبوش مواصلات عامة، في حين غيره كان بيقترح إنه العمال يباتو في المصانع عشان يشتغلو وميختلطوش بالخارج ويتصابوا بكرورنا.
– كمان العربي زود في مساهماته الخيرية والتبرع للمستشفيات وشراء الأكسجين والمستلزمات الطبية على المستشفيات، بالإضافة للإعانات الاجتماعية اللي بيعملها بشكل شهري عن طريق الجمعيات الخيرية، والأجازات اللي كان بيديها للموظفين في فترة كورونا بدون خصم أي فلوس من مرتباتهم.
– قد تبدوا مواقفه الإنسانية في أزمة كورونا بسيطة ومنطقية لصالح العمل ولصالح شغله بس بشكل ذكي، لكنها بتبان قد إيه هي مواقف عظيمة لما نقارنها بآخرين من رجال الأعمال سرحوا عمال وموظفين وخفضوا رواتب لمجرد إنهم مش قادرين يتحملوا خسارة إغلاق وأزمة عالمية لمدة شهور، رغم إنهم كسبوا من ورا العمال دول سنين.
– العربي كان من اللي نقدر نقول عليهم بكل وضوح رجال الأعمال العصاميين، لأنه بدأ فعلا من الصفر وطوال رحلة كفاح أصبح واحداً من كبار رجال التجارة والصناعة والاقتصاد الوطنيين في مصر، بعد ما بنى حرفياً قلعة صناعية ضخمة لها اسمها في الشرق الأوسط بدون ما نسمع إنه متورط في فساد أو احتكار أو جشع.
– كل التعازي لأسرة وأهل ومحبي محمود العربي، ونتمنى دايمًا نشوف رجال أعمال عندهم أبسط بديهيات الإنسانية، ويكونوا إضافة لاقتصاد بلدنا.
Journalist O

Recent Posts

قلوبنا ودعواتنا للطفل ريان وأهلنا في المغرب

ريان هو طفل مغربي عمره خمس سنوات، سقط في بئر ضيقة في إحدى القرى بضواحي…

3 سنوات ago

وفاة قائد الكفاح ضد التدخين.. تعزية واجبة في الدكتور عصام المغازي

- توفي يوم الجمعة اللي فاتت الدكتور عصام المغازي، استشاري الأمراض الصدرية، ورئيس الجمعية المصرية…

3 سنوات ago

عرض كتاب تاريخ العصامية والجربعة.. تأملات نقدية في الاجتماع السياسي الحديث

"الوطن هو تجربة اجتماعية مستمرَّة، وليس نَقشًا فرعونيًّا على حجر منذ آلاف السنين، تجربة اجتماعية…

3 سنوات ago

منتخب مصر إلى نهائي كأس أمم إفريقيا.. البطولة على بعد خطوة

- مليون مبروك لمنتخبنا الوطني اللي نجح في إقصاء الكاميرون بركلات الترجيح بعد مباراة عصيبة.…

3 سنوات ago

قرار جمهوري بضم جزر نيلية لملكية القوات المسلحة.. إيه اللي بيحصل؟

- من أسبوع تقريبًا أصدر الرئيس السيسي قرار جمهوري رقم 13 لسنة 2022، القرار ده…

3 سنوات ago

كنت هناك.. موقعة الجمل لحظة الثورة الفارقة

- مستمرين معاكم في حلقات تذكر وحكاية مشاهد كانت فارقة في تاريخ ثورة يناير عشان…

3 سنوات ago